Under tisdagen tävlade Cybergymnasiets ekonomer i Malmö mot varandra i affärsidéer. Temat för skolans eget Draknäste var hållbar utveckling och det var en stor bredd på idéerna som presenterades.
Innan själva tävlingen höll Hampus och Tobias Schildfat en föreläsning om hur uppstarten av deras bokföretag, Solentro, gick till. Bröderna har själva varit med i SVT-versionen av konceptet, men tackade då nej till investerarna och gick sin egen väg.
När de var klara började de olika elevgrupperna försöka övertyga juryn, eller drakarna, om att deras idéer om vegetariska resturanger och andra tjänster och produkter var de bästa. Teknikerna var många och den godaste var troligtvis den kladdkaka som resturanggruppen bjöd på.
Idéerna hade elverna arbetat med i små företag veckorna innan. Årskurs ett-elevernas arbete hade fokuserat på hur man arbetar fram en affärsplan medan tvåorna i större utsträckning hade arbetat med att beräkna hur mycket det kostar att skapa ett företag.
Som drakar satt en blandad skara. Dels tog bröderna Schildfat plats i några av fåtöljerna och i de andra satt bland annat skolans rektor, Johan Wingren, projektledaren Isabel Gonzalez Miranda och Björn Larsson från skolans ägare, Riverside.
Efter att alla idéerna presenterats kom drakarna fram till två vinnare; Pondus och Solid Sweden, som stod bakom en tyngre övningsfotboll respektive ett cykeluthyrningskoncept. Kanske får vi se just deras affärsidéer bli verkligheter om några år.