Manusförfattande – ett roligt sätt att skriva!

Häromveckan höll jag för fjärde året i rad kursen Dramaturgi & Narratologi (30p) inom utbildningen Storytelling – för strategisk kommunikation på Nordic Business Institute i Växjö (www.nbi.se). I kursen får studenten lära sig muntlig framställning av berättande och skriva manus och synopsis för olika event eller projekt. Stor vikt läggs på att lära dem att fånga publikens intresse, behovet av karaktärer, dialog och olika berättarformer.

Något som nästan behövs oavsett vilken typ av arbete man ska utföra idag! För mig är det spännande att kunna blanda mina erfarenheter från filmens värld med reklamarbete samt utvecklingen av Solentro. Det är alltid lika inspirerande att möta eleverna och deras förväntningar, att utbilda inom dramaturgi är väldigt stimulerande och kul.

Det som är bland det roligaste är att ta del av elevernas utvärderingar efter kursen – varje år är det väldigt lärorikt och intressant att läsa deras kommentarer. Det är vad eleverna säger som får mig att förbättra och utöka det de har synpunkter på. Här är lite exempel:

Mycket bra att man hela tiden känner sig delaktig genom att det man gör också bearbetas på lektionerna. Kritiken kändes verkligen konstruktiv och aldrig nedbrytande. Det var en rolig kurs som definitivt skapar motivation till arbeta mer med storytelling och manus i framtiden.

Hampus var jätteinspirerande, han kunde och gillade verkligen sitt ämne. Hoppas ni kan få honom igen. Hade gärna fördjupat mig i ämnet ytterligare – mera tid till manusdelen!

Jag tyckte det var en bra mix av arbete/lyssna, det blev aldrig långtråkigt eller svårt att ta till sig det du hade att säga. Väldigt bra med filmsnuttar där vi fick se exempel på det du pratade om. Personligen är denna kursen en av dem jag sett minst fram emot, men som verkligen fick mig att vända!

Hampus är pedagogisk, konstruktiv och ett bra bollplank. Manusarbetet var lärorikt och utmanande. Hampus hade bra koll på ämnet och kunde förklara, vägleda och ge tydliga exempel.

Vill du läsa ett långfilmsmanus? Klicka här (det är på engelska)!

Engagerade elever!